Department Communication In El Shorouk Academy
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

ممارسة النشاط الرياضى ( عن تجربة شخصية)

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Arch.mohass
our friends 4rm 3mara
our friends 4rm 3mara

ممارسة النشاط الرياضى ( عن تجربة شخصية) Empty
مُساهمةموضوع: ممارسة النشاط الرياضى ( عن تجربة شخصية)   ممارسة النشاط الرياضى ( عن تجربة شخصية) Icon_minitimeالسبت يونيو 28, 2008 2:13 pm

كلنا معجبين بالدول الاجنبية عشان التطور الى هما فيه بس انا عاوز اتكلم عن حاجة محدد
وهى ممارسة الرياضة الرياضة يا جماعة تعتبر علاج لكل حاجة النحافة السمنة السكر العصبية الزيادة ارتفاع ضغط الدم القصور فى وظائف اى عضو من اعضاء الجسم كل ده احسن علاج له ممارسة الرياضة اليومية وا بصفة مستمرة ومنتظمة يا جماعة بجد دى عن تجربة شخصية من حالات طبيعية شوفتها ادامى انا مش اصدى من الرياضة للكبار مثلا انهم يضيعو كل وقتهم بيها بس برده دى حاجة مهمة جدا لانه من المعروف ان الرياضة بترفع كل معدلات الجسم الحيوية انامش بشجع لنوع معين من الرياضة لا انا بتكلم اى نوع منها المهم اننا نحرك جسمنا
من المعروف ان كل الى حولنا بقى مليان تلوث بأنوع كتير ومصادر اكتر وضرار اكتر واكتر منها الى بيدخل الجسم من الاكل او التنفس او من خلال الجلد واكتر اتنين مدافعين فى الجسم الكلى والكبد الكبد بيفرز هرومن مضداد للاجسا الغريبة اما الكلى فبتسحب المواد الضارة من الدم والاملاح الزيادة من عملية الهضم وبتنزلها فى البول لما ما بيقدروش يتخلصو من المواد دى بتترسب فى الكلى والكبد على هيئة املاح متبلورة بتكون حصوات ودى بتسبب الم لا يوصف لما بتتحرك من مكانها ممكن يصاحبها نزيف وتحتاج لعمليه لا قدر الله
تعرفو بقى ان ممارسة الرياضة مش بتزيد من ادأهم بس لا دى كمان دى بتساعدهم على اخراج المواد الضارة الى ما بيقدروش على اخراجها من نفسهم لا الانسان لما بيتحرك فى النشاط الرياضى بيسخن الجسم الى بيخلى الكلى والكبد ترتفع درجة حرارتهم والى بيخليهم يخرجو العرق المصحوب بنسبه عاليه جدا من الاملاح الى قلت عليها والعرق بيغسل وبيطهر الجس لانه بيطل من تحت لفوق من اتجاه المثانة للرئة وبيظهر على الصدر على فكرة يا جماعة كل الكلام ده عن تجربة شخصية لانى رياضى من صغرى
وعشان نستفيد على اكبر قدر الى عاوز اى استفسار فى الموضوع ده يقولو وان شاء الله هاجاوبلو عليه ولو ما عرفتش هجبلو الرد الصحيح من المدربين بتوعى
والكلام مش للولاد بس لا الكلام للبنات خصوصا انهم لازم يهتمو بصحتهم من دلوقى لانهم ان شاء الله هيكونو امهات لاطفال هيكونو جزء منهم فالازم يكونو اصحاء ومن اكثر صحة من الرياضيين ؟؟؟؟؟؟؟
واخيرا ارجو انى اكون ما طولتش عليكو اونبه الرياضة ثم الرياضة الى مالانهاية Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball bounce bounce bounce bounce bounce bounce bounce bounce bounce bounce bounce bounce bounce
eng.mohamed
KEBER EL COMMUNICATION
KEBER EL COMMUNICATION
eng.mohamed

ذكر

ممارسة النشاط الرياضى ( عن تجربة شخصية) Empty
مُساهمةموضوع: رد: ممارسة النشاط الرياضى ( عن تجربة شخصية)   ممارسة النشاط الرياضى ( عن تجربة شخصية) Icon_minitimeالسبت يوليو 05, 2008 12:10 pm

eshta 3leak ya wad eah el topic el gamed da gr8 work
https://communi.hooxs.com

ممارسة النشاط الرياضى ( عن تجربة شخصية)
صفحة 1 من اصل 1